مردم درباره ی اورژانس 115 چه می‌دانند؟

مردم درباره ی اورژانس 115 چه می‌دانند؟

خلاصه ای از  مجموعه تلويزيونی «ستاره حيات»

این مجموعه در 13 قسمت 50 دقیقه ای داستان یک پایگاه فعال اورژانس به ریاست سلیمان میلانی (با بازی حسین محجوب) را روایت می کند که تکنسین های شاغل در آن پایگاه به مأموریت های اورژانسی اعزام می شوند…

این مجموعه تلاش دست اندرکاران یک پایگاه اصلی اورژانس تهران را به تصویر می کشد. این پایگاه در یک زمین اجاره ای برپا شده و مالک زمین (با بازی بهزاد فراهانی) قصد باز پس گیری آن را دارد . تلاش رئیس پایگاه برای ابقای پایگاه درنهایت به موافقت مالک می انجامد. در این مجموعه در هر قسمت یک ماموریت اورژانسی مهم از قبیل سقوط از کوه و ارتفاع، آتش سوزی، سکته های قلبی و مغزی، تصادفات و گازگرفتگی و … به تصویر کشیده میشود. هرکدام از نیروهای اورژانس نیز خود، درگیری ها و قصه های و تعلقات خود را دارند که در طول مجموعه با آنها بیشتر آشنا می شویم.

حسین محجوب، ثریا قاسمی، بهزاد فراهانی، فرخ نعمتی، فریبا متخصص، محمد عمرانی، نسیم ادبی، هما ارشاد، سوگل طهماسبی، فرهاد بشارتی، فرزاد حاتمیان، کیاوش شالچیان، مهدی باطبی همراه با هنرمند خردسال ملیکا محجوب دیگر بازیگران اصلی مجموعه «ستاره حیات» هستند.

گزارشي از پشت صحنه مجموعه

سريال «ستاره حيات» به كارگرداني جواد ارشاد از جمله سريال‌هاي جديد شبكه سه سيماست كه با هدف آشنايي بيشتر مخاطب با اورژانس و فوريت‌هاي پزشكي روي آنتن خواهد رفت. اين مجموعه تلويزيوني كه به گفته سازندگان آن اولين سريال اكشن پزشكي در كشور است، قرار است در كنار آشنايي مخاطب با اهداف و تمهيدات مركز اورژانس كشور، يك مجموعه درام داستاني را با جمع كثيري از هنرمندان سينما و تلويزيون كشور به تصوير درآورد.

مجموعه 13 قسمتي ستاره حيات، به تهيه‌كنندگي فريبا بانك‌توكلي توليد مي‌شود و در آن بازيگراني چون حسين محجوب، ثريا قاسمي، كامران تفتي، بهزاد فراهاني، نيما رئيسي، فريبا متخصص، محمد عمراني، فرخ نعمتي، صفا آقاجاني، سوگل طهماسبي، هما ارشاد، الهام جعفرنژاد و تعدادي ديگر از هنرمندان سينما و تلويزيون ايفاي نقش مي‌كنند.

2 خط داستاني مجزا، اما موازي

بيش از يك ماه از تصويربرداري ستاره حيات سپري شده است و گروه سازنده در منزلي حوالي خيابان ديباجي جنوبي مشغول به كار هستند. فريبا بانك‌توكلي، سمت تهيه‌كنندگي را در اين پروژه عهده‌دار است. وي درباره سابقه فعاليت خود در تلويزيون مي‌گويد: چند سالي بود با وزارت بهداشت همكاري داشتم و پيش از اين هم مجموعه انيميشن اورژانسي‌ها را با همكاري اين نهاد تهيه كرده بودم. به پيشنهاد اين وزارتخانه و به منظور آشنايي بيشتر مردم با فعاليت‌هاي اورژانس كشور تصميم گرفتيم مجموعه‌اي را با اين هدف بسازيم. حدود يك سالي طول كشيد تا فيلمنامه كار تصويب شد.

ستاره حيات در كل كار سختي بود، چرا كه بايد دقت زيادي در آن اعمال مي‌شد تا براي مخاطب جذاب باشد و تنها به مسائل پزشكي و اورژانسي در آن اشاره نشود. از طرفي پايه فيلمنامه بر مبناي مشكلاتي بود كه در تصادف‌هاي رانندگي و جاده‌اي براي مردم پيش مي‌آيد و ما بايد تمام تلاش خود را مي‌كرديم تا خشونت و جرايم در اين كار نقش قالب و پررنگي نداشته باشد. قصه ستاره حيات در قالب درام در يك پايگاه مركزي اورژانس طراحي شده كه با اعزام نيروهاي تكنيسين و آمبولانس‌هاي اعزامي به محل حوادث، علاوه بر آموزش مسائل پزشكي داستان‌هايي را هم از كاراكترهاي اين قصه به مخاطب عرضه مي‌كند.

به گفته تهيه‌كننده اين مجموعه، سريال در دو خط داستاني مجزا و در عين حال موازي، قصه‌هايي از زندگي اهالي اين پايگاه را روايت مي‌كند. اين داستان درباره زندگي مسئول اين پايگاه به نام سليمان ميلاني (حسين محجوب) است كه در كنار آشنايي بيننده با مسير زندگي اين شخص، داستان زندگي دو تكنيسين جوان با نام‌هاي سينا (كامران تفتي) و رضا (نيما رئيسي) را نيز بازگو مي‌كند. از طرفي در هر قسمت از اين مجموعه، شاهد دو ماموريت اورژانسي هم هستيم.

توكلي درباره اين موضوع كه معمولا روال بر اين است كه در كارهاي مشاركتي، داستان و خط قصه اصلي در حاشيه است و پيام‌رساني در اين كارها معمولا حالت اغراق شده و تصنعي به خود مي‌گيرد، در پاسخ مي‌گويد: ما هم براساس حساسيت‌هاي بجا در اين مورد، از همان ابتدا اين صحبت‌ها را كرديم و به صرف اعتمادي كه اين مركز به ما داشت، تصميم گرفتيم قصه به هيچعنوان حالت پيام‌رساني مستقيم به مخاطب نداشته باشد و فكر مي‌كنم تا حد زيادي توانسته‌ايم در اين زمينه موفق عمل كنيم و تا امروز، تلفيق مناسبي از ملودرام و قصه‌هاي اورژانسي در متن داستان ايجاد كرده‌ايم.

ما حدود يك سال براي طراحي قصه زمان گذاشتيم و خيلي جاها پاي صحبت‌هاي ماموران اورژانس نشستيم. قصه ستاره حيات، ماحصل خاطرات بازگو شده تكنيسين‌هاي اورژانس است. 13 قسمت اوليه اين مجموعه با نگاه به ماموريت‌هايي شكل گرفته است كه در آن، پزشكان براي درمان بيماران و سانحه‌ديدگان، ماموريت‌هايي با بالگرد، آمبولانس و موتور آمبولانس انجام مي‌دهند. سري اول اين مجموعه در حقيقت ماموريت‌هاي زميني و هوايي را به تصوير مي‌كشد و قرار است در ساخت سري دوم اين مجموعه صرفا روي ماموريت‌هاي هوايي متمركز باشيم.

قرار است در اين سكانس فريبا متخصص و هما ارشاد (مهتاب) هم بازي داشته باشند. گروه بعد از يك روز پركار، هنوز هم با دقت و انرژي مشغول به كار است و صحنه را براي گرفتن پلان بعدي آماده مي‌كند. يكي از اتفاقات جالب در مجموعه اين است كه در كنار بازيگران سرشناسي كه سال‌هاست در عرصه سينما و تلويزيون مشغول به كار هستند، گروهي از بازيگران تازه‌كار هم ايفاي نقش مي‌كنند. لوكيشن منزل ميلاني، خانه‌اي در كنار اتوبان است و سروصداي ماشين‌ها مزيد بر علت است كه خيلي از پلان‌ها را به برداشت دوم و سوم بكشاند. جواد ارشاد در كنار همسرش با وسواس خاصي مشغول دكوپاژكردن سكانس بعدي است. البته در كنار اين هم پلان‌هاي ضبط شده قبل را همراه تصويربردار در مانيتور دوربين مشاهده مي‌كند تا چيزي را از قلم نينداخته باشد.

تلاش براي دانش‌افزايي مخاطب

جواد ارشاد كه پيش از اين مجموعه‌هايي چون «دو پنجره» و «فسيل زنده» را براي تلويزيون كارگرداني كرده است، در خصوص اين كار مي‌گويد: خيلي از ما به لحاظ نوع كار مجبور هستيم انتخاب و سليقه را كنار بگذاريم و گاهي كاري را جلوي دوربين ببريم. به نظر من مهارت يك سريال‌ساز خوب، عينيت بخشيدن به خواسته‌ها و ذهنيت‌پردازي‌هاي يك نويسنده است و خيلي فرقي نمي‌كند اثري كه قرار است به مرحله ساخت برسد، نوشته خود كارگردان باشد يا نه. مهم اين است كه ما به درستي بتوانيم يك اثر مكتوب را براساس هدفي كه قرار است به آن پرداخته شود، به مرحله تصويربرداري برسانيم.

وي در ادامه مي‌گويد: پيشنهاد ساخت مجموعه ستاره حيات به لحاظ ماهيتي كه شغل اين دسته از افراد دارد، براي من وسوسه‌انگيز بود. از آنجا كه زندگي اين دسته از افراد و نوع خدمتي كه آنها به جامعه دارند براي نخستين بار بود كه به تصوير كشيده مي‌شد، فكر كردم مي‌تواند اتفاقي خوب باشد. علاوه بر اين كه من از آن دسته كارگردان‌هايي هستم كه دوست دارم هميشه وجه آموزش در كارهايم صورت غالب داشته باشد و معتقدم يك كار خوب بايد در بستر و بطن خودش موجب تعالي شود. حال اين تعالي مي‌تواند در وجوه مختلف خود اثر نمود داشته باشد. با اين ديدگاه، هميشه ساخته‌هايم را با اين هدف جلوي دوربين مي‌برم كه در انتها بتوانم بخشي از دانش مخاطب خود را افزايش دهم و كارم بتواند در لابه‌لاي خط داستاني و با مهارتي خاص، سبب دانش‌افزايي شود.

وي درباره فضاي داستاني ستاره حيات مي‌گويد: خيلي‌ها مي‌گفتند داستان كلي اين مجموعه يادآور حال و هواي مجموعه خارجي «پرستاران» است كه البته خود من اين ادعا را قبول ندارم، چون سريال پرستاران كه از شبكه يك سيما روي آنتن مي‌رفت، بيشتر به اورژانس بيمارستاني مي‌پرداخت، اما ستاره حيات با محوريت اورژانس پيش بيمارستاني به ماموريت‌هايي مي‌پردازد كه در آن تكنيسين‌ها براي درمان بيماران و سانحه‌ديدگان عازم ماموريت‌ مي‌شوند.

كارگردان مجموعه تلويزيوني ستاره حيات معتقد است سينما و تلويزيون در دنياي امروز تنها به عنوان يك وسيله تفريحي و سرگرم‌كننده براي مخاطب تلقي نمي‌شوند، چون امروز آنقدر وسايل سرگرم‌كننده وجود دارد كه ديگر نمي‌توان به تلويزيون و برنامه‌هاي ساخته شده در آن با اين ديد نگاه كرد. ما سعي كرديم در اين مجموعه بتوانيم اطلاعات مخاطب را از نظر فوريت‌هاي پزشكي و اورژانس افزايش دهيم. آن هم درست در زماني كه خيلي مشكلات و مرگ و ميرها به دليل ناآگاهي درست مردم با اين مقوله است. ستاره حيات داستان خوبي دارد و خيلي جاها آنقدر مخاطب را با كاراكترهايي كه در آن طراحي شده پيش مي‌برد كه داستان بتواند در انتها، مسئوليت هدف رساني خود را هم بخوبي انجام دهد. ساخت ستاره حيات براي خود من تلنگري بود به مسائل اجتماعي جامعه‌اي كه بشدت حادثه‌خيز است و هر از گاهي شاهد اخبار و اتفاقات بسيار ناگوار در آن هستيم. دلم مي‌خواست در كاهش معضلات و مشكلات حادثه‌خيز جامعه سهمي داشته باشم. ستاره حيات بهانه‌اي بود براي اداي ديني به جامعه و اميدوارم همراه اين گروه توانسته باشم سهم ناچيزي در اين ميان ادا كنم.

شخصيتي كه تك‌بعدي نيست

فرخ نعمتي در اين مجموعه، نقش تيموري را بازي مي‌كند. او يكي از بازيگراني است كه طي سال‌هاي فعاليت خود در سينما و تلويزيون، هم نقش مثبت و هم منفي را تجربه كرده است. خودش برخلاف نظر خيلي‌ها كه مي‌گويند بازيگري گزيده‌كار است، اين ادعا را در مورد خودش قبول ندارد و مي‌گويد: دليل اصلي كه باعث مي‌شود بازي در فيلم يا سريالي را بپذيرم، فيلمنامه كار است. وي در مورد حضور خود و نقشي كه در اين مجموعه بازي مي‌كند، مي‌گويد: بعد از فيلمنامه، حضور كارگردان، تهيه‌كننده و بازيگران حرفه‌اي براي حضورم در يك كار تلويزيوني خيلي موثر است. وقتي مجموع همه اين عوامل هماهنگ باشد، مي‌توان نقش را پذيرفت. وقتي فيلمنامه ستاره حيات را خواندم، از قصه آن لذت بردم و پس از صحبت با كارگردان، بازي در اين سريال را پذيرفتم.

در اين سريال، نقش تيموري را بازي مي‌كنم كه بعد از چند سال براي ديدن اعضاي خانواده‌اش به ايران برگشته است. او از آن دسته آدم‌هايي است كه طي داستان، بنا به اتفاقاتي كه پيش مي‌آيد، چهره‌هاي مختلفي از خود نشان مي‌دهد و يك شخصيت تك‌بعدي نيست. اين سريال سه قصه فرعي مهم دارد كه من هم در يكي از اين قصه‌هاي فرعي بازي مي‌كنم. به نظرم فيلمنامه ستاره حيات بسيار تخصصي نوشته شده و در كنار اين كه درام بسيار خوبي دارد، در طراحي و پرداخت شخصيت‌هاي خود نيز بخوبي عمل كرده است، چون برخلاف خيلي از مجموعه‌هايي كه نقش‌هاي يك بعدي و انعطاف ناپذيري دارند، سعي داشته كاراكترهايي نزديك به آدم‌هاي واقعي جامعه طراحي كند و به نظرم همين اصل است كه مي‌تواند در ايجاد ارتباط خوب مخاطب با يك مجموعه، موفق عمل كند.

قصه زندگي واقعي آدم‌ها

مجيد نصيري، مديرتوليد مجموعه است. وي حدود هشت سال است در گروه توليد فعاليت دارد و خودش اين سمت را يكي از سمت‌هاي پرفعاليت و سازنده در توليد مي‌داند. به گفته مديرتوليد اين مجموعه، تصويربرداري ستاره حيات حدود يك ماه است كه آغاز شده و قرار است تا سه ماه آينده هم ادامه داشته باشد. نصيري مي‌گويد: از حدود يك سال قبل مرحله پژوهش و تحقيق آغاز شده و كار با يك پيش توليد نسبتا طولاني به مرحله تصويربرداري رسيده است. بيشتر سكانس‌هاي اين سريال در لوكيشن‌هاي خارجي جلوي دوربين رفته و تا امروز، گروه در بيش از 80 لوكيشن حضور داشته است.

وي ادامه مي‌دهد: در حوالي جاجرود يك دكور ساختيم كه لوكيشن اصلي مجموعه است و پايگاه اورژانس آنجا قرار دارد و به نوعي، همه ماموريت‌ها از آنجا آغاز مي‌شود. نصيري، ستاره حيات را يك مجموعه پر بازيگر مي‌داند و معتقد است علاوه بر بازيگران اصلي كه ايفاي نقش مي‌كنند، حدود 108 بازيگر حاشيه‌اي هم در بخش‌هاي مختلف داستان حضور دارند. او مي‌گويد: حضور بازيگران زياد و تجمع يكي دو آمبولانس در سكانس‌هاي مختلف باعث مي‌شد در خيلي جاها جمعيت زيادي از مردم جمع شوند و در خيلي از صحنه‌ها گمان مي‌رفت حادثه‌اي در محل رخ داده است. به گفته مديرتوليد اين مجموعه، ساخت آثاري چون ستاره حيات بسيار براي جامعه لازم است، چرا كه خيلي از افراد هنوز شناخت درستي از اورژانس و فوريت‌هاي پزشكي ندارند و خيلي از آنها كماكان گمان مي‌كنند حضور آمبولانس در محل فقط براي حمل اجساد مردگان است.اما ويژگي ديگر اين سريال، همپاي واقعيت‌هاي جاري جامعه بودن است. نصيري در اين زمينه مي‌گويد: پژوهشگران زيادي در اين كار با ما همراه بودند و حتي براي خيلي از ما به عنوان عوامل اين مجموعه جالب بود كه بخشي از جواب‌هاي خود را در مورد مسائل مختلف پيدا كنيم. سعي گروه سازنده بر اين بود كه از لوكيشن‌هاي بكر و دست نخورده براي اين كار استفاده شود و ما تلاش كرديم براي اين كه كار در بستر داستاني و مستندگونه خود موفق عمل كند، از لوكيشن‌هايي استفاده كنيم كه واقعي هستند.

به دنبال ثبت هيجان در تصوير

اكبر شهبازي، تصويربردار اين مجموعه است. وي كه پيش از اين تجربه كارگرداني فيلم‌هاي تلويزيوني را نيز داشته است درباره روند ساخت اين مجموعه مي‌گويد: اولين چيزي كه به عقيده من نوع دكوپاژ و حتي تصويربرداري را در يك كار مشخص مي‌كند، نوع فيلمنامه و قصه‌اي است كه در آن بيان مي‌شود. ستاره حيات همان طور كه از بطن قصه آن مشخص است درباره مجموعه عمليات‌هاي زميني و هوايي اورژانس است و بالطبع ريتم بالايي را در بيان قصه خود مي‌طلبد. پس از صحبت با كارگردان مجموعه، به اين نتيجه رسيديم كه بايد پلان‌ها را به گونه‌اي تصويربرداري كنيم كه بتواند در سكانس‌هاي عمليات، هيجان خود را به مخاطب برساند. اين بود كه در بيشتر صحنه‌ها، با دوربين روي دست تصوير گرفتيم و خيلي جاها براي اين كه بيننده ريتم بالايي از كار احساس كند، از سه دوربين به صورت همزمان استفاده كرديم.

شهبازي در ادامه مي‌گويد: در بيشتر صحنه‌هاي مجموعه يك آمبولانس وجود دارد كه افراد براي رفتن به ماموريت‌هاي مختلف از آن استفاده مي‌كنند. ما براي اين كه از فيلمرو و كروماكي استفاده نكنيم، چاره‌اي انديشيديم و ابزاري را بر دور اتومبيل سوار كرديم كه بتوانيم با يك زاويه 360 درجه دور آن فيلمبرداري كنيم. از طرفي، خيلي جاها مجبور بوديم براي ايجاد حس هيجان و تنش در بيننده از ابزار حركتي استفاده كنيم و از آنجا كه بيشتر لوكيشن‌ها در فضاهاي خارجي بود با مشكلاتي هم در بطن كار مواجه شديم.

مدير تصويربرداري مجموعه درباره ويژگي‌هاي اين كار مي‌افزايد: تفاوت اين كار با كارهاي ديگري كه در آنها حضور داشته‌ام، اين بود كه كارگردان، اشراف خوبي روي كار داشت و تا حدي هم دست من را باز مي‌گذاشت. از طرفي وسواس خوبي در كار احساس مي‌شود و جواد ارشاد سعي دارد تك تك سكانس‌هاي فيلم از كيفيت بالايي به لحاظ كادر بندي و تصوير برخوردار باشد.

وي ادامه مي‌دهد: خيلي جاها احساس مي‌شود كار به نوعي يك داستان مستند اجتماعي را روايت مي‌كند و حتي ميزانسن‌هايي كه براي برخي قسمت‌ها در نظر گرفته شده، به نوعي است كه بيننده خيلي جاها احساس مي‌كند با يك صحنه واقعي روبه‌روست و اين از ويژگي‌هاي جالب توجه اين مجموعه تلويزيوني است.

قضاوت درست در مورد شخصيت‌ها

بهزاد فراهاني پس از مدتي غيبت درعرصه تلويزيون، اينك با مجموعه ستاره حيات به شبكه سه سيما مي‌آيد. وي كه طي سال‌هاي حضورش در سينما و تلويزيون، نقش‌هاي متفاوتي در كارنامه هنري خود ثبت كرده، در اين مجموعه نقش يك سرمايه‌دار را بازي مي‌كند. وي معتقد است نقش‌ او در اين سريال، هر چند كوتاه اما تاثيرگذار و در عين حال سخت است. به عقيده او كوتاه بودن اين نقش به اين دليل است كه خيلي با محتواي قصه ارتباط مستقيمي ندارد، اما حضوري تاثيرگذار دارد.

وي در اين زمينه مي‌گويد: در سريال ستاره حيات صاحب زميني هستم كه اورژانس، ساختماني در اين زمين دارد. او جزو سرمايه‌داراني است كه مرتب پول روي پول گذاشته اما خودش را از محبت و عاطفه محروم كرده است.

در روند قصه، شرايطي پيش مي‌آيد كه او متوجه مي‌شود جز پول، چيز ديگري ندارد و اين دقيقا همان نقطه عطفي است كه اين شخصيت را در مسير داستان دگرگون مي‌كند. به نظر من، نويسنده اين مجموعه بخوبي توانسته شخصيت‌هاي قابل باوري خلق كند. همه كاراكترها در مسير داستان در جايگاه‌هاي مختلفي قرار مي‌گيرند و مهم‌تر اين كه بيننده از همان ابتداي داستان نمي‌تواند قضاوت مستقيم و يك بعدي درباره كاراكترها داشته باشد. اين مساله به خودي خود موجب مي‌شود مخاطب بتواند تحليل درست و بجايي از شخصيت‌ها داشته باشد.

فراهاني درباره معيارهايش براي بازي در اين سريال مي‌گويد: من نقش‌هايم را با وسواس انتخاب مي‌كنم، چون معتقدم شخصيت‌پردازي نقشي كه بازي مي‌كنم بايد قوام خوبي داشته باشد. همچنين برخاسته از دل جامعه و از واقعيت باشد و نبايد نقشي دروغي باشد. اگر نقشي چنين ويژگي‌هايي داشته باشد، قبول مي‌‌كنم، ولي اگر تصنعي باشد، پذيرفتنش برايم جذابيت ندارد. در ستاره حيات احساس كردم نقشم با وجود كوتاه بودن، حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد. از سوي ديگر نقش دشوار است و بايد بازيگر توانمندي آن را بازي كند.

يك قضاوت درست

سيدجلال موسوي به همراه همسرش طراحي چهره‌پردازي ستاره حيات را به عهده دارد. او درباره حضور در اين مجموعه مي‌گويد: بر اساس نگاه واقعگراي سريال، براي كارگردان بسيار مهم بود كه طراحي چهره‌پردازي به گونه‌اي باشد كه به هيچ عنوان درشت‌نمايي و غلو در كار احساس نشود. ما در طول داستان فازهاي مختلفي از زندگي آدم‌ها مي‌بينيم. خيلي جاها برحسب عملياتي كه تكنيسين‌هاي اورژانس در داستان به عهده دارند، شاهد اتفاقاتي هستيم كه لازم است در عين واقعي بودن ، خيلي هم دور از ذهن نباشد. براي رسيدن به يك طراحي درست به مركز اورژانس و فوريت‌هاي پزشكي رفتيم و مدتي را براي تحقيق در مورد اتفاقات پيش آمده در زمينه‌هاي مختلف سپري كرديم، از گازگرفتگي و سوانح و سوختگي گرفته تا تصادفات و درگيري‌هاي خياباني. در كنار همه اينها نبايد فراموش مي‌كرديم اين مجموعه قرار است يك مجموعه داستاني باشد و بايد نوع گريمي كه در آن به كار مي‌رود، به‌گونه‌اي نباشد كه باعث ناراحتي بيننده شود.

موسوي معتقد است همه بازيگراني كه دراين مجموعه حضور دارند در كنار شخصيت‌پردازي درست و ويژه‌اي كه براي آنها در نظر گرفته شده، از يك شخصيت‌پردازي به لحاظ چهره‌پردازي هم برخوردارند و تلفيق اين دو با هم باعث شده بيننده با يك كار درام داستاني خوب مواجه باشد.

وي درادامه مي‌گويد: برخي بازيگران در اين كار حضور دارند كه ما در كل مسير داستان با بخش‌هاي مختلفي از زندگي آنها روبه‌رو هستيم. مثلا بازيگري داريم كه در يك فصل از داستان دچار سانحه مغزي مي‌شود. در يك فصل از داستان رو به بهبود است و در جايي هم به زندگي عادي خود باز مي‌گردد. همه اينها نياز به يك تحليل شخصيتي داشت كه يك فيلمنامه خوب باعث شد بخشي از مشكلات ما برداشته شود و اميدوارم مخاطب بتواند با شخصيت‌هاي داستان ارتباط درستي برقرار كند.

هوا كم كم رو به تاريكي مي‌رود و گروه به تكاپو مي‌افتد تا صحنه را براي سكانس‌هاي ديگر آماده كند. قرار است با تاريكي هوا بازيگران ديگري هم به گروه اضافه شوند. سكانس بعدي كه قرار است جلوي دوربين برود سكانس نامزدي است و قرار است همه بازيگراني كه در اين كار حضور دارند در اين صحنه ايفاي نقش كنند.

صدابرداري در فضاي مستندگونه

با «سه، دو، يك» كارگردان، سكانسي ديگر هم جلوي دوربين مي‌رود. قرار است گروه يك ساعتي استراحت كند و بعد از آن، يكي از صحنه‌هاي پر بازيگر جلوي دوربين برود. فرصت خوبي است كه با يكي ديگر از عوامل سازنده اين مجموعه گفت‌وگو كنم.

شهرام متولي‌باشي، صدابردار اين مجموعه است. او بيش از 16 سال است كه در حوزه سينما و تلويزيون به فعاليت مشغول است و در چند سال اخير در حوزه صداگذاري هم فعاليت داشته است. وي در خصوص نوع كارهاي مستندگونه مي‌گويد: اين گونه كارها در كنار ارتباط خوبي كه با مخاطب خود برقرار مي‌كند، مشكلات خاص خود را نيز دارد، چون در خيلي از صحنه‌ها، يك صدابردار موظف است دقت زيادي داشته باشد و از آنجا كه اين كارها به لحاظ ريتم و نوع تصويربرداري خود سرعت بالايي دارد، چيزي را از دست ندهد. از طرفي در خيلي از صحنه‌ها، بازيگران زيادي حضور دارند و تعدد ديالوگ‌ها باعث مي‌شود خيلي جاها كار به بيش از يكي دو برداشت برسد. با وجود اين، به لحاظ تكنيكي كار صدابرداري كار سختي نيست. ما هم تلاش كرديم همگام با گروه تصويربرداري و كارگرداني پيش برويم.


شبنم مدني

با استفاده از: jamejamonline.ir


دسته بندی : 115فوریتهای پزشکی
برچسب‌ها: مردم درباره ی اورژانس 115 چه می‌دانند, jamejamonline, ستاره حيات, مجموعه تلويزيونی ستاره حيات

آخرین مطالب

» مراسم تجلیل از بازنشستگان دانشكده علوم پزشكی شوشتر برگزار گردید ( سه شنبه 25 شهریور1393 )
» "تروما" چیست؟ ( سه شنبه 25 شهریور1393 )
» پوکی استخوان، خطری در کمین زنان ایرانی ( شنبه 22 شهریور1393 )
» ضرورت سامان‌دهی و هم‌سویی سازمان‌های مردم‌نهاد با نیازهای جامعه در حوزه‌ی سلامت ( یکشنبه 16 شهریور1393 )
» قهرمانی تیم فوتسال دانشكده علوم پزشكی شوشتر در مسابقات جام هفته دولت ( یکشنبه 16 شهریور1393 )
» بازدید تیم كارشناسان ستاد طرح تحول نظام سلامت دانشگاه از بیمارستان های شوشتر ( یکشنبه 16 شهریور1393 )
» عیادت خادمین حرم رضوی از بیماران بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) شوشتر ( شنبه 15 شهریور1393 )
» اگزما بیماری فصل؛ راه‌های درمان ( یکشنبه 9 شهریور1393 )
» برگزاری نمایشگاه دانشكده علوم پزشكی شوشتر به‌مناسبت هفته دولت ( یکشنبه 9 شهریور1393 )
» برپایی ایستگاه سنجش سلامت رایگان در مصلای نماز جمعه شوشتر ( شنبه 8 شهریور1393 )
» پیام تبریک ریاست دانشكده علوم پزشکی شوشتر به‌مناسبت گرامیداشت روز پزشك ( شنبه 1 شهریور1393 )
» انتصابی تازه در دانشکده علوم پزشکی شوشتر ( چهارشنبه 29 مرداد1393 )